Archive for Februari 2008

h1

Kerja Kosong di Abu Dhabi

Februari 26, 2008

Attached are the vacancies available in Abu Dhabi. They are offering full package salary + Medical Insurance (Individual or Family Status) + Air Ticket / Year. It is a direct hire by Abu Dhabi company

Position : (1)  Specialist (System Analyst-MM/WM SAP Specialist)

Location: Abu Dhabi
Work Schedule: Sunday-Thursday 7:00-15:00)
Leave Cycle: None
Division: IT Unit
Service Duration: Contract Hire- Long Term Agreement (ASAP)
Salary: AED 13,000

Minimum Requirements:
– Bachelor of Science
– 3 years in Manufacturing Business related
– 3-5 years of hands on SAP
– Experience in coordinating end-user testing activities
– Experience in preparing training materials and delivering training to end-users
– Experience in SAP 4.6/4.7ECC5.0/ECC6
– Experience on at least 2 full life cycle SAP implementation.
– SAP Certified, Knowledge in SAP IDOC Interface, Knowledge in QM Module
– Attended SAP MM/WM Training

If interested, please send your latest cv, expected salary and availability for our  consideration  to azmanyusof{@}tanjungoffshore.com.my  .

h1

Al-Quran Online – with flash

Februari 25, 2008

Alhamdulillah, ada such a cool website. Now kita boleh baca Al-Quran online, rasa macam betul-betul duduk depan Quran, sebab boleh flip all the Quran pages. Tak sure pulak lah sama ada semua ayat-ayat dalam tu betul ker tidak, tapi harap harap ia disusun dengan betul dan dengan tajwid yang betul. Kalau ada masa bacalah, pasti dapat hilangkan stress semasa berkerja.

http://www.quranflash.com/en/quranflash.html

h1

Horoscope Test…

Februari 24, 2008

If you are honest this tells the truth – it’s pretty good
Write your answers on a piece of paper. No cheating !!
The answers are at the bottom of this page.

1.         Write the name of a person of the opposite sex.
2.        Which is your favourite colour out of red, black, blue, green, yellow?
3.        Your first initial?
4.        Your month of birth?
5.        Which colour do you like more, black or white?
6.        Name of a person of the same sex as yours.
7.         Your favourite number?
8.        Do you like Sydney or Brisbane more?
9.        Do you like a lake or the ocean more?

When you’re done, scroll down. (Don’t cheat)
Answers
1.         You are completely in love with this person.
2.        If you choose:
Red – You are alert and your life is full of love.
Black – you are conservative and aggressive.
Green – your soul is relaxed and you are laid back
Blue – you are spontaneous and love kisses and affection from the ones you love.
Yellow – you are a very happy person and give good advice to those who are down.

3.        If your initial is:
A-K:  You have a lot of love to give in friendships in your life.
L-R:  You try to enjoy your life to the maximum and your love life is soon to blossom.
S-Z:  You like to help others and your future love life looks very good.
4.        If you were born in:
Jan-Mar : The year will go very well for you and you will discover that you fall in love with someone totally unexpected.
April-June : You will have a strong love relationship that will last long and the memories will last forever.
July-Sep : You will have a great year and will experience a major life-changing experience for the good.
Oct-Dec : Your love life will not be too great, but eventually you will find your soul mate.

5.        If you chose…..
Black : Your life will take on a different direction, it will be the best thing for you, and you will be glad for the change.
White : You will have a friend who completely confides in you and would do anything for you, but you may not realize it.

6.        This person is your best friend.
7.         This is how many close friends you have in your lifetime.
8.        If you chose:
Sydney : You like adventure.
Brisbane : You are a laid back person.

9.        If you chose:
Lake : You are loyal to your friends and your lover and are very reserved.
Ocean : You are spontaneous and like to please people.

h1

Pemakanan pesakit gout

Februari 19, 2008

Anda ada masaalah GOUT? ikuti kisah dibawah ini dari article yang telah difwdkan kepada saya …
Dr. Pakar,
SAYA Hafis, berumur 24 tahun dan disahkan menghidapi penyakit gout. Saya ingin mendapatkan maklumat tentang pemakanan yang boleh dimakan dan tidak boleh dimakan oleh pesakit gout. Seperti yang saya tahu, pesakit gout tidak boleh mengambil makanan berdaging dan sayuran hijau.

Saya pernah diberitahu oleh doktor bahawa saya boleh memakan telur ayam dan ikan. Tapi, seperti yang saya tahu kedua-duanya adalah sumber protein kepada badan. Jadi adakah ini bermakna kedua-dua makanan tersebut juga akan turut meningkatkan paras asid urik dalam badan saya?

Saya juga diberitahu bahawa saya tidak lagi boleh memakan sayur-sayuran hijau seperti bayam dan kekacang. Jadi saya ingin tahu, makanan apakah yang saya patut ambil untuk menggantikan nutrien yang terdapat di dalam sayuran tersebut kerana saya tidak boleh lagi memakan sayuran.

Oleh itu, saya ingin mengetahui lebih lanjut tentang diet pemakanan yang harus saya ambil agar saya dapat mengurangkan paras asid urik dan mengatasi masalah gout. Bagaimana pula dengan ulam-ulaman seperti petai dan sebagainya? Adakah ulam-ulaman juga termasuk di dalam kategori sayur-sayuran yang tidak boleh dimakan oleh pesakit gout?

Adakah saya tidak boleh langsung memakan makanan tersebut? Bagaimana pula dengan makanan seperti buah-buahan dan makanan berasaskan bijirin serta yang berasaskan susu? Adakah ia juga boleh memberi sebarang kesan kepada penyakit gout? Terima kasih.

– Hafis
Hafis,
Penyakit gout ditakrifkan sebagai penghasilan asid urik secara berlebihan di dalam badan dan ini berlaku dalam keadaan yang mana produksinya bertambah dengan pengambilan secara berlebihan makanan purin berprotein tinggi.

Contohnya, makanan laut (udang, ketam, sotong, dan sebagainya) dan daging merah seperti daging lembu dan kambing disertakan juga dengan gangguan pada perkumuhan asid urik dari badan, mengakibatkan penyakit gout atau berlebihan asid urik dalam badan.

Tidak kesemua makanan yang berprotein meninggikan risiko gout seperti ikan dan telur ayam, akan tetapi harus diingat bahawa gout menyerang seseorang yang mengambil protein secara berlebihan.

Terdapat kajian yang menunjukkan seseorang yang makan daging merah secara berlebihan meninggikan risiko mendapat gout pada kadar 40 peratus dan bagi mereka yang mengambil makanan laut berlebihan (selain ikan) risikonya meningkat kepada 50 peratus untuk mendapat gout.

Dalam kajian yang sama juga menunjukkan pengambilan sayur-sayuran seperti kekacang termasuk kacang pis, bunga kubis, bayam dan cendawan tiada kaitan dengan risiko mendapat gout dan tiada kontraindikasi untuk mengambil susu rendah lemak oleh pesakit gout.

Secara lanjut berkenaan diet gout, berjumpalah dengan pakar dietetik yang berdekatan untuk mendapatkan nasihat yang sewajarnya.

Selain mengawal pemakanan dengan tidak mengambil purin berprotein tinggi seperti yang telah disebutkan di atas secara berlebihan, terdapat ubat-ubatan tertentu yang dapat membantu mengurangkan asid urik dalam badan dan pesakit juga dinasihatkan agar meminum air yang banyak setiap hari bagi membantu perkumuhan asid urik asid dari badan dan mengurangkan risiko mendapat batu karang.

Ringkasnya, pemakanan yang harus dikurangkan/dielakkan adalah protein yang menghasilkan kandungan purin yang banyak, dan purin adalah penyumbang terbesar kepada pembentukan asid urik.

Untuk mengetahui lebih lanjut lagi tentang rawatan gout, silalah berjumpa dengan pakar perubatan anda dan berbincang dengan pakar dietetik mengenai diet yang sesuai untuk pesakit gout.

– Jawapan disediakan oleh Pakar Bedah Ortopedik dan Sukan, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMSC), Selangor, Dr. Khaizatul Ezam Abu Bakar

h1

Kantoi

Februari 18, 2008

This joke was send to me from a friend, enjoy reading it …

A Mom comes to visit her son Kumar for dinner…..who lives with a girl roommate Sunita. During the course of the meal, his mother couldn’t help but notice how pretty Kumar’s roommate was. She had long been suspicious of a relationship between the two, and this had only made her more curious.
Over the course of the evening, while watching the two interact, she started to wonder if there was more between Kumar and his roommate than met the eye.

Reading his mom’s thoughts, Kumar volunteered, “I know what you must be thinking, but I assure you, Sunita and I are just roommates.” About a week later, Sunita came to Kumar saying, “Ever since your mother came to dinner, I’ve been unable to find the silver plate. You don’t suppose she took it, do you?” Kumar said ,”Well, I doubt it, but I’ll email her, jjust to be sure.”

So he sat down and wrote :

Dear Mother:
I’m not saying that you ‘did’ take the silver plate from my house, I’m not saying that you ‘did not’ take the silver plate.. But the fact remains that it has been missing ever since you were here for dinner.
Love, Kumar

Several days later, Kumar received an email from his Mother which read

Dear Son:
I’m not saying that you ‘do’ sleep with Sunita, and I’m not saying that you ‘do not’ sleep with Sunita. But the fact remains that if she was sleeping in her OWN bed, she would have found the silver plate by now under the pillow…
Love,
Mom.

h1

Kehebatan yang Lima

Februari 16, 2008

“Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan- lahan jari anda. Kemudian, genggam ia kuat-kuat dan angkatkan ke atas. Laungkan … “Allahu Akbar” sekuat-kuatnya. Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.

Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah “melentur buluh biarlah daripada rebungnya”. Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??

Nah… naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak “hantu-hantu pengacau” yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa “cap jempol” atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata “good” atau “yes” sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

h1

Temubaul dengan pengembala kambing

Februari 15, 2008

Lawak nie dah beberapa kali aku terima dalam inbox aku, kadang-kadang aku rasa lucu, kadang-kadang tak. Anyway enjoy ajerlah …

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Boleh saya tanya beberapa
soalan tak?
Pakcik : Boleh aje…

Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?”

Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.

Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama…

Pemuda : Berapa banyak plak rumput biri-biri ni makan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama…

Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa…yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama…

Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam,
padahal jawapan semuanya sama aje?
Pakcik : Mestilah…sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.

Pemuda : Ooo, gitu ke…abis tu yang hitam tu sapa punye?
Pakcik : Yang hitam pun sama….