h1

Spam filter for thunderbird email client

November 17, 2006

Semalam aku ada terbaca pasal “Linux Magazine Choice Award”, kalau tak silap aku ada dalam 56 listed best choices. Salah satu yang menarik perhatian aku adalah Spamato4Thunderbird 0.99.

Mengikut review yang telah diberikan oleh Linux Magazine, ianya amat mudah digunakan dan amat berkesan untuk melawan SPAM. Tetapi review dan comment yang sebaliknya telah diberikan oleh para pengguna Spamato4Thunderbird 0.99 di website Spamato4Thunderbird 0.99.

Bila dah dapat dua review dan comment yang amat berbeza, aku mula muncurigai apa yang telah ditulis ok Linux Magazine. Maklum lah user Spamato4Thunderbird 0.99 mengatakan yang ianya adalah satu Add-on yang amah susah untuk diinstall dan amat payah untuk diconfigure. Ada juga yang megatakan bahawa ada lagi Add-on yang lebih senang dan pratical untuk digunakan kan (tetapi tidak ada pulak dia mention nama software tu) . . .

Hmm, alang-alang dah sampai kat website nie, baik aku donwload, install dan try ajer lah kan!. Belum cuba blum tahu babe! Untuk menginstall benda ni, sila ikut cara cara yang telag disyorkan di Spamato4Thunderbird 0.99, bawah sikit ada “How to install in thunderbird”.

Secara peribadi, install benda nie memang mudah, click ajer, and ikut lah sedikit sebanyak instruction yang telah diberikan. Selepas Thunderbird di-restart anda akan ditanya pasal email anda, default answer will be best. Dan mungkin akan menjumpai satu atau dua error yang aku rasa boleh diabaikan. (tak ingat error apa dah).

Click pada “tools –> spamato –> check for spam now”, spamato akan mula berkerja dan beroperasi untuk membasmi SPAM. Spamato4Thunderbird 0.99 akan mengasingkan segala SPAM email ke dalam folder spamato.

Dalam masa satu jam aku guna apps nie dah 14 email detected sebagai SPAM dan telah diasingkan ke spamato folder. Sungguh mudah dan amat berkesan. Oh yer, default config Spamato4Thunderbird 0.99 sudah cukup untuk melawan SPAM. Setakat ni, aku belum ubah apa apa config lagi.

Tinggalkan Jawapan

